هانا گل دختر

تجربه های شیرین با هانا

کودک و نقاشی 1
ساعت ٢:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٤/۱٧  کلمات کلیدی:

سلام دوستان

اخیرا چند تا هم زمانی موجب شد که در مورد موضوع این پست مطلب جمع کنم.تعجب

چند روز پیش مونای عزیزم در مورد تفسیر نقاشی هانا که اعضای خانوادش رو کشیده بود یه سئوالاتی کرده بود، همون وقتا بود که بهار جون هم یکی از نقاشی­های پرنیان گل رو گذاشت رو وب لاگش که مثل نقاشیهای آدمک هانا گلی خودم در سن سه سالگیش بود.  بعد یکی از دوستان خوبم یه ایمیل درمورد روانشناسی رنگها برام فرستاد و از یکی از دوستای وبلاگی گل یه تست روانشانسی انتخاب تصویر داشتم و معلم مهربون هم یه پست درمورد کوررنگی بچه ها گذاشته بود که همشون به نوعی با رنگ و نقاشی مرتبط بودن.مژه

بنابراین به این فکر افتادم که در مورد ارتباط بین نقاشی و شخصیت کودک یه کم جستجو کنم.متفکر که نتیجه در خدمت شماست.ابرو

 

قبلش یه مکالمه و چندتا عکس هم از پرنسس کوچولوی نازنینم میزارم.

مامان سمیرا: هانا جان اگه خودت شامت رو نخوری نمیبرمت قلعه سحر آمیز

هانا: نمیتونی نبری آخه قبل از اینکه بگی باید شامم رو خودم بخورم قول دادی منو ببری.شیطان

..

بابا بهداد: مامانش امروز که هانا رو بردی استخر دختر خوبی بود؟

مامان سمیرا: بله عالی بود هم دختر حرف گوش کنی بود هم خیلی خوب توی آب تمرین کرد.

بابا بهداد: خوب بیا اینم جایزه هانا خانم یه بسته رنگ انگشتی جدید.

هانا: آخ جوووووون. مرسی بابا جون.

بابا: هانا مثل مامانش خیلی خانوم و نازه.

هانا: خوب پس چرا برای مامان جایزه نخریدی؟؟؟؟!!!!شیطان

 

 

مفاهیم نمادها و رنگها در نقاشی کودکان


نقاشی زبان کودک است. کودکان برخلاف بزرگسالان از طریق نقاشی کشیدن، قصه­گویی، بازی کردن و… شناخته می­شوند. نقاشی به ما کمک می­کند تا به دنیای درونی و روح کودک پی­ببریم، بدانیم چه نیازهایی دارد، آیا کودک ناسازگار یا بیمار است؟ در بزرگسالی می­خواهد چه کاره شود و…

به دلیل اهمیت نقاشی کودکان و علاقه شخصی خودم به نقاشی­های هانا تصمیم گرفتم تا توی دو تا پست مطالبی رو که درمورد تفسیر نقاشی کودکان خوندم به صورت خلاصه گردآوری و تقدیمتان کنم. منبع بیشتر مطالب از نوشته های فرهاد بلاش/ روزنامه جام جم است.

 

نکات قابل توجه

دوستان خوبم، لطفاً توجه داشته باشید:

1- از اونجائیکه تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان یک کار تخصصی و تجربی است و بسیار ظریف و حساس است بنابراین شما نباید رأی قطعی بدهید.

2- شما به کودک، موضوع نقاشی نمی­دهید بلکه کودک شما باید خودش به میل خودش موضوع نقاشی را انتخاب کند.

3- همچنین شما نباید بالای سر او بنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان بدهید، او در نقاشی کردن باید آزادی کامل داشته باشد.

4- در پایان نقاشی از کودک بخواهید که در مورد تصاویر کشیده شده برای شما حرف بزند. این گونه اطلاعات به شما در تجزیه و تحلیل نقاشی کودک کمک می کند.

5- کودکان را به کشیدن تشویق کنید اما آنها را مجبور نکنید که همین الان برای شما نقاشی بکشند.

 

اهمیت نقاشی

در نقاشی همانند خواب و رویا کودک خود را از ممنوعیت­ها رها کرده در حالی ناخدا آگاهانه درباره مسائل، کشفیات و مشکلات و دلهوره­هایش صحبت می­کند.

به همین دلیل اگر آموزش نقاشی را بر پایه تصحیح نقاشی قرار دهیم در آن به کودکان از سنین پایین کمترین کپی و تقلید کردن از مدل را بیاموزیم مرتکب اشتباه شده­ایم.

در نقاشی کودک خطی که بر تصویر صورت برادر کشیده است یا حذف شدن، به کارگیری رنگ خاص، از میان بردن یا بیش از حد بزرگ جلوه دادن بعضی حوادث، همگی حکایت از نشانه­ها و علائمی می­کند که دارای معانی روشن هستند و بزرگسالان با کمی شناخت و دقت قادر به مشاهده و تعبیر آن می­شوند.


نقاشی کودکان در گروه سنی مختلف

کودک یک ساله مداد را در دست می­گیرد ولی به سهولت نمی­تواند روی کاغذ خط بکشد. مداد را روی کاغذ می­کوبد و سرانجام کاغذ را پاره می کند).
کودک 18 تا 20 ماهه موفق به کشیدن خط می­شود.

در 2 سالگی خطهای دایره ای یا زاویه دار ظاهر می­شود.

در 2 سال و نیمی به علت افزایش قدرت عضلات، وقتی خطی را رسم می­کند با چشم مراقب است که خط از محدوده تعیین شده خارج نشود.

در 3 سالگی خطهای عمودی را بیشتر از افقی رسم می کند. خط عمودی بیانگر اظهار وجود کودک است و توسعه آن نشان می­دهد کودک از وجودش آگاه است.

در اواخر 3 سالگی شروع به کشیدن اشکالی شبیه خانه یا خورشید می­کند.

در 4 سالگی خط نگاری­های او جمع می­شود و حتی برای بزرگسالان نیز معنا پیدا می­کند.

در 5 تا 6 سالگی امکان دستیابی کودک به درک حروف الفبا یا نوشتن که بیشتر از رسم و نقاشی جنبه آموزشی دارد، فراهم می­شود.

 

ارتباط رنگها با زندگی عاطفی کودک

بین نقش رنگ و زندگی عاطفی کودک با در نظر گرفتن دوران تکاملی او یک ارتباط دوجانبه وجود دارد.

 3 تا 6 سالگی کودک بیشتر تحت تأثیر فشارهای درونی است، بنابراین علاقه وافری به استفاده از رنگ دارد و آن را مقدم بر شکل ظاهری می داند ولی به تدریج که سن او بالا می رود از وابستگی­اش به رنگ کم می شود و علاقه او به تقدم شکل بر رنگ فزونی می یابد.

فقدان رنگ در تمام یا قسمتی از نقاشی نشانگر خلاء عاطفی و گاهی دلیل بر گرایش های ضد اجتماعی است.

کودکان سازگار در نقاشی­هایشان به طور متوسط از 5 رنگ مختلف استفاده می­کنند.

کودکان گوشه­گیر یا آ­ن­ها که ارتباط با دنیای خارج را دوست ندارن از یک یا دو رنگ بیشتر استفاده نمی­کنند.

نماد رنگها

رنگ­ها تحت تأثیر عوامل جسمی و روانی و در فرهنگ­های مختلف دارای معانی خاصی هستند.

از نظر روانی 3 گروه رنگ­های گرم ( قرمز، زرد و نارنجی ) و رنگ های سرد ( سبز، آبی و بنفش ) و رنگ­های خنثی وجود دارند که با هم تفاوت عمیق دارند.

رنگ­های گرم تحریک کننده، سبب فعالیت و جنب و جوش، الهام دهنده روشنی و شادی زندگی و مولد حرکت هستند.

رنگ­های سرد حالت­های انفعالی، سکون، بی حرکتی و تلقین کننده غم و اندوه هستند.

رنگ­های خنثی (خاکستری) مبین درونگری، استدلال، خودمختاری و حمله وری و تمایل به آغشته سازی است.


رنگ سرخ در ابتدا مورد توجه کودکان خردسال است. بعدها مبین فعالیت های غیر دوستانه و پرخاشخویی می­شود.

آنها که قواعد و قوانین را به درستی قبول ندارند ولی می کوشند تا خود را با آن منطبق کنند و دیگر آنها که از نظر رشد و تکامل به مرحله درک قوانین و قواعد اجتماعی رسیده اند و می کوشند در عمل آنها را به کار برند, از رنگ آبی استفاده می کنند.

رنگ سیاه منع، ترس، تشویق، وسواس و اضطراب است.

رنگ نارنجی آرامش و خوشی را به یاد می آورد.

رنگ سبز گویای عکس العمل علیه نظام های خشک و طاقت فرساست

رنگ بنفش تمایلات درهم و برهم و نامتجانس را نشان می دهد.

ادامه مطلب در ÷ست بعدی که به معنی نمادها در نقاشی بچه ها اشاره داره. حتما بخونیدش جالبهبای بای.

فعلا